Calendar
Iunie 2005
08 - 10 iunie
A 3-a Conferinta Internationala asupra rolului mijloacelor multimedia si ICT in educatie Caceres, Spania
09 - 12 iunie
Seminar international - "Lifelong learning for senior citizens" Graz, Austria
9 - 11 iunie
Conferinta internationala "Problem-based learning in context - bridging work and education" Lahti, Finlanda
20 - 23 iunie
Conferinta Anuala EDEN ( European Distance and E-Learning Network) "Bringing e-learning close to lifelong learning and working life: a new period of uptake" Helsinki University of Technology, Lifelong Learning Institute Dipoli
21 - 22 iunie
Conferinta Regiunilor si Oraselor, cu tema: "e-Learning Regions and Cities 2005" Oxford, UK
Sumar
Pe scurt
Mini-editorial
De la Bologna la Bergen
Raportul TRENDS IV
Cartea neagra a procesului Bologna
Mini-editorial

Presedinte CNFIS
Prof.dr.ing. Radu Mircea Damian

Procesul Bologna - in si dincolo de contextul european actual

Privit din perspectiva europeana, procesul Bologna se incadreaza intr-o agenda mai larga definita de summit-urile Lisabona si Barcelona, ce contureaza un ansamblu in care sistemele nationale de instruire si educatie trebuie sa devina, impreuna, "...un sistem de referinta mondial in ceea ce priveste calitatea". In domenii precum asigurarea calitatii, recunoasterea diplomelor universitare si a stagiilor de studii in strainatate, precum si al adoptarii Cadrului European al Calificarilor (European Qualifications Framework- EQF), Comisia Europeana joaca atat un rol de sprijin, cat si unul complementar.

Cu toate ca unele componente ale sale, de exemplu mobilitatea studentilor si a cercetatorilor, se afla in stranse relatii cu alte domenii ale politicilor europene, procesul Bologna isi are propria identitate bine stabilita, asa cum de altfel se poate constata examinand perceptii asupra acestui proces inregistrate in afara spatiului european.

Departe de a semnifica o circumscriere sau o delimitare, aceasta noua identitate implica intre altele partajarea cunostintelor si experientei dobandite cu acele tari aflate in proximitatea geografica a spatiului european - si nu numai, care isi manifesta dorinta de a se angaja in eforturile legate de asigurarea calitatii, pentru elaborarea de structuri-cadru si descriptori pentru calificari sau curricula pentru ciclurile de invatamant superior.

Ceea ce ni se pare important de retinut este ideea conform careia trebuie incurajate si sprijinite universtatile care promoveaza calitatea la nivel european si perceperea acestei calitati in afara granitelor Europei. Numai in acest fel se va putea satisface un deziderat major si anume acela ca invatamantul superior european sa devina atractiv pentru celelalte regiuni ale lumii.

Ne aflam in prezent la jumatatea drumului spre termenul propus (anul 2010) pentru indeplinirea ambitiosului obiectiv al Uniunii Europene, anume acela de a deveni cea mai dezvoltata economie bazata pe cunoastere, prin construirea celor doua structuri convergente fundamentale: Spatiul Comun European al Invatamantului Superior si Spatiul Comun European al Cercetarii. Date fiind dimensiunea si complexitatea fara precedent ale acestui proces, precum si momentul specific in care ne aflam, credem ca nu este lipsit de relevanta un demers prin care sa se incerce o abordare prospectiva a dezvoltarii pe care ar putea-o inregistra in viitor Spatiul Comun European al Invatamantului Superior. Punctul de plecare pentru initierea unui astfel de demers ar putea fi reprezentat de un set de intrebari pertinente, de genul :

  1. Se poate garanta sustenabilitatea structurilor enumerate mai sus in afara unor angajamente concrete si formalizate ale statelor participante, inclusiv de sustinere financiara ?
  2. Ce trebuie sa cuprinda o descriere unanim agreata si asumata a Spatiului Comun European al Invatamantului Superior : principii, obiective, structuri, procese, referinte la o dimensiune sociala europena ?
  3. Cum si in ce masura va trebui asigurata consolidarea rezultatelor procesului Bologna dupa anul 2010 ?

 Înapoi
Daca doriti sa nu mai primiti acest buletin informativ va rugam sa trimiteti un e-mail la adresa buletin@cnfis.ro
Copyright © CNFIS 2005